Wilthagen een eigenzinnig familiebedrijf
Wilthagen is een familiebedrijf dat trots is op het hechte team van twintig medewerkers. Al drie generaties lang delen wij een passie voor lekker eten en eerlijke producten. Alles begon met de dorpsslagerij in Krabbendijke, van ‘founding father’ Adrie Wilthagen en zijn vrouw Paulien.
Van supermarkt naar slagerij
Zoon Marcel Wilthagen vertelt: “Mijn vader komt uit Brabant maar is opgegroeid in Noord-Holland. Daar leerde hij mijn moeder kennen. In Naarden, tijdens zijn militaire dienst. Mijn vader had een bijbaantje bij een slager en daar kwam steeds vaker een wel héél leuk meisje. Ze zijn getrouwd, kregen kinderen en verhuisden van Callantsoog naar Krabbendijke. Daar ging hij als slager in een supermarkt werken en ook nog even bij een grootslagerij in Bergen op Zoom. Het stel hoorde in 1972 dat een slager in Krabbendijke om gezondheidsredenen zijn winkel wilde wegdoen. Hun vader en schoonvader stonden borg zodat het echtpaar Wilthagen de vleesleveranties kon betalen. De eerste week kreeg hij op de pof. Met het geld van de 1e week kon hij de 2e week betalen. Dat ging goed. Na twee jaar was de borg afgelost”.
Knapperige knabbelspek
Het is hard werken in de slagerij: vader Wilthagen doet de winkel, moeder brengt bestellingen rond in een Ford Taunus als de kinderen op school zitten. Er is concurrentie van nog twee dorpsslagers en eind jaren ’70 komt er ook een supermarkt. Dat vraagt om een andere aanpak. Omdat de slagerij ook zelf slacht is er steeds een restproduct: varkensspek, varkenszwoerd. Door dit in repen te snijden, te zouten en te frituren maakt de familie Wilthagen er een heerlijk knapperige vleessnack van. Deze krijgt later de naam knabbelspek, omdat het zo lekker wegknabbelt.
Grootleverancier van ambachtelijke vleeswaren
De Wilthagens gaan zelf de boer op met een selectie vleeswaren en met de knabbelspek. Liefhebbers uit Zeeland nemen ze op eigen initiatief steeds verder het land in. Zelfs concurrerende slagers gaan de leverworst en de knabbelspek verkopen. De kinderen Marcel, Esther en Frank helpen na schooltijd mee met bijvoorbeeld het zouten van de spekreepjes. Als ook steeds meer supermarkten de Wilthagen producten in hun assortiment willen hebben hakt de familie een lastige knoop door. In 1982 wordt de slagerij verkocht om volledig verder te gaan als grootleverancier, van een ambachtelijke range aan vleeswaren en snacks. Vanuit een nieuw pand in Yerseke.
Tweede generatie, nieuwe recepturen
Vader en moeder Wilthagen halen samen hun vrachtwagenrijbewijs. Ze kunnen mensen in dienst nemen en ook hun zonen komen in het bedrijf werken: Marcel in 1986, die de slagersvakschool heeft gedaan en daarna stuurman werd in de visserij. En Frank in 1994, die banketbakker werd en daarna een aantal jaar bij de marine diende. Marcel zet zijn technisch vernuft in om het bedrijf te veranderen in een innovatieve levensmiddelenfabriek. Frank richt zich op het commerciële vlak. Productontwikkeling doen ze samen, nieuwe recepturen ontwikkelen zich door vooral veel te proeven en te experimenteren. Ook komen er steeds meer custom made orders voor diverse partners.
Derde generatie en de toekomst
Als de fabriek al snel weer uitgebreid moet worden verhuist het bedrijf van Yerseke naar Tholen. Marcel en Frank worden in 2005 de nieuwe eigenaars van het bedrijf. Om ook voor niet-carnivoren een snack te maken bedenkt Wilthagen een nieuw product, Zeeuwse kroepoek. De allereerste volledig Nederlandse kroepoek, gemaakt met verse en verrassende ingrediënten uit de directe omgeving.
En in 2018 is ook de derde generatie Wilthagen toegetreden tot het bedrijf: Arthur is opgeleid tot slager en Koen heeft de MBO detailhandel voltooid. De tweede en derde generatie gaan samen aan de slag met nieuwe keuzes: snacks maken voor consumenten die bewust kiezen. Meedenken met de klant voor de ontwikkeling van nieuwe producten. En uiteraard: blijven zorgen voor de hoge kwaliteit en de herkenbaarheid van de ambachtelijke leverworst en de knabbelspek.